• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Методична скарбничка
Методична робота в позашкільному навчальному закладі — це складова навчально-виховного процесу, спрямована на підвищення професійної компетентності педагогів і , як наслідок, ефективності всього освітнього процесу закладу. Отже, у позашкільному навчальному закладі методична робота повинна забезпечити підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, розвивати творчий потенціал сучасного педагога-позашкільника, вдосконалювати його методичну культуру.
Сутність науково-методичної діяльності в позашкільному навчальному закладі полягає в системному підході до підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, що забезпечує нерозривну єдність мети і завдань, змісту, форм і методів навчання та виховання дітей. Запорукою успіху є конкретна постановка мети і завдань методичної роботи, зорієнтованої на кінцеві результати.
Тож головними завданнями і напрямами методичної роботи в ОРЦТДЮ є:
- формування у педагогів інноваційного стилю мислення, готовності до реалізації новітніх підходів у діяльності;
- вироблення свідомого ставлення до необхідності оновлення змісту і форм навчально-виховної роботи;
- створення умов для функціонування системи методичної роботи;
- апробація та впровадження новітніх освітніх технологій та системи роботи;
- посилення мотивації удосконалення педагогічного хисту;
- стимулювання творчих пошуків педагогічних працівників;
- пропаганда педагогічного досвіду творчих педагогів;
- підвищення рівня професійної майстерності педагогів.
Щоб зробити методичну роботу цікавою й корисною, значна увага приділяється діагностуванню педагогів, яке проводиться на початку й наприкінці навчального року. Діагностування передбачає визначення рівня професійних знань та умінь педагогів, їх методичної підготовки, виявлення труднощів під час організації методичної роботи та готовність педагогічного колективу до впровадження новітніх освітніх технологій. Завдяки діагностуванню є можливість порівняти успіхи й невдачі кожного педагога протягом року, виділити питання, на які слід звертати увагу при плануванні методичної роботи на наступний рік.
Особливе значення при плануванні методичної роботи надається вивченню не лише результатів навчання й виховання, а й усебічному оцінюванню особистісних рис і професійних умінь педагога. Виходячи з цього, методичну роботу будую на основі діагностики.
План методичної роботи складається на поточний навчальний рік і спрямовується на поліпшення науково-теоретичної, методичної та практичної підготовки педагогічних працівників закладу. У ньому відображається також результативність і наслідки методичної роботи за попередній навчальний рік, зокрема, стан виконання навчальних програм, рівень і якість навчальних досягнень вихованців.
Методична робота планується також відповідно до науково-методичної проблеми закладу: « Створення психолого – педагогічних умов для підвищення навчальних досягнень і формування активності і загальної культури педагогів і вихованців». Дана проблема є на сьогодні актуальною, потребує певних термінів та шляхів розв’язання. Саме тому її вивчення розраховано на 3 роки. Робота над дослідженням проблеми розпочиналась з опрацювання педагогами теоретичних засад, після чого проводяться практичні заняття, обговорення новинок методичної літератури, творчі дискусії, засідання «круглого столу», презентації досвіду тощо. Результатом такої діяльності є позитивні зміни у професійній підготовці педагога.
Основні етапи роботи над вивченням проблемного питання:
1. Діагностичний.
Виявлення проблеми, обґрунтування її актуальності через аналіз стану навчально-виховного процесу, труднощів педагогів в опануванні сучасними технологіями навчання.
2. Теоретичне дослідження проблеми.
Накопичення теоретичного матеріалу через участь педагогів в педагогічних радах, оперативних нарадах, семінарах, самоосвітню діяльність.
3. Практичне дослідження проблеми.
Удосконалення освітнього процесу, формування перспективного педагогічного досвіду у рамках закладу відбувається через відкриті гурткові заняття та масові заходи, взаємовідвідування занять, педагогічні читання, захист проектів педагогів.
4. Систематизація накопиченого матеріалу.
Систематизація накопиченого матеріалу відбувається через виставки творчих доробок педагогів, творчі звіти, аналіз педагогічного досвіду роботи, відкриті гурткові заняття та масові заходи.
Наш позашкільний навчальний заклад створює власну систему методичної роботи, орієнтуючись як на наукові дослідження, так і на досвід колег, на їх запити та інтереси. Шляхом експериментів, випробувань, відстеження ефективності методичних заходів в закладі склалася певна система методичної роботи, що сприяло змінам у підходах до організації роботи з педагогічними кадрами.
В основу організації методичної роботи закладу покладено діяльнісний підхід до реалізації співвідношення традиційних і нових прийомів, методів роботи, які позитивно впливають на формування фахової майстерності педагогів, забезпечуючи належний рівень реалізації основних завдань навчально-виховного процесу.
Як цілісна динамічна система методична робота закладу складається з двох підструктур: навчально-методичної і науково-дослідницької, які тісно взаємопов’язані та взаємообумовлені.
Навчально-методична підструктура спрямована на підвищення професійно-педагогічної культури педагогів і комплексне методичне забезпечення навчально-виховного процесу.
Науково-дослідницька підструктура стимулює процес створення і впровадження нових педагогічних ідей, технологій навчання і виховання, забезпечує експериментальну перевірку їх ефективності.
Методична робота закладу включає найрізноманітніші форми навчання педагогів. Раціональне поєднання традиційних і інноваційних форм забезпечує активізацію діяльності педагогічного і дитячого колективів, демократизацію і гуманізацію навчально-виховного процесу. Різноманітні форми проведення методичної роботи, які запроваджуються з метою підвищення ефективності діяльності педагогічного колективу, є досить динамічними, перебувають у постійному розвитку. Вибір кожної з них залежить від педагогічної культури педагогів, морально-психологічного клімату в закладі, матеріально-технічних можливостей закладу, інноваційної відкритості та активності педагогів.
Однією з найбільш результативних колективних форм методичної роботи в закладі є методичні об’єднання, які об’єднують керівників гуртків художньо-естетичного, еколого-натуралістичного, науково-технічного, туристсько-краєзнавчого, гуманітарного та соціально – реабілітаційного напрямів. Тематика її засідань підпорядкована провідній науково-методичній проблемі закладу.
Методичні об’єднання є місцем спілкування, навчання, творчого пошуку нових форм і методів навчання, місцем обміну думками, знахідками, ідеями, інноваційними технологіями, їх впровадженням в практичну діяльність.
На сьогоднішній день зростає роль творчої особистості педагога і це відбувається шляхом індивідуальної науково-методичної роботи, у процесі якої педагог поглиблює свої знання з методики проведення гурткового заняття, вивчає нову літературу з педагогіки, психології, досвід кращих педагогів-позашкільників. Кожен педагог індивідуально підходить також до вивчення проблемного питання, яке є складовою загальної проблеми закладу.
Однією з форм методичної роботи з підвищення педагогічного хисту педагога є проведення методичних днів. Напередодні організовується виставка методичних розробок педагогів та творчих робіт педагогів і вихованців. У програмі заходів цього дня : огляд методичної літератури та фахових журналів, які пропагують новітні форми роботи з дітьми, педагогічний досвід кращих педагогів-позашкільників, відкриті гурткові заняття та масові заходи тощо.
Широко практикуємо таку гнучку форму роботи як методичні оперативні наради. Методичні оперативки не займають багато часу, проводяться до або після гурткових занять як з усіма педагогами закладу, так і з групами педагогів. З їх допомогою забезпечується трансформація в педагогічний колектив інформації про нову методичну літературу, методичні листи, нормативні документи, накази, інструкції, нові знахідки педагогів тощо.
Добре зарекомендували себе і дістали поширення такі форми роботи з педагогами як ініціативні творчі групи, які організовуються для впровадження в практику досягнень педагогічної науки і передового педагогічного досвіду. Члени творчих груп розробляють методичні рекомендації, проводять консультування тощо.
Одним із пріоритетних напрямів методичної роботи закладу є робота з молодими педагогами. За кожним малодосвідченим керівником гуртка закріплюється педагог-наставник, надаються консультації з питань організації навчально-виховного процесу, проводяться тижні педагогів-початківців.
Велика увага приділяється і такій формі методичної роботи як взаємовідвідування занять і масових заходів, що є школою обміну досвідом. Масовість, систематична допомога молодим та малодосвідченим педагогам, взаємодопомога й творчий підхід до роботи, підвищення педагогічної майстерності, кваліфікації педагогів — основні переваги цієї форми методичної роботи.
У роботі з педагогічними працівниками поширено також творчі звіти досвідчених педагогів. Ці звіти супроводжуються демонстраціями досвіду.
Відповідний методичний супровід здійснюється у період атестації. Педагогам надаються консультації, проводяться інструктивно-методичні наради, роз’яснювальні бесіди при виникненні нестандартних ситуацій.
Творчі пошуки в удосконаленні вже відомих методів і засобів навчання та опанування новими, інноваційними методами поширюються на всю систему методичної роботи. Саме тому стало уже традиційним проведення в закладі інноваційних форм роботи:
- тиждень нестандартних гурткових занять;
- виставка педагогічної творчості;
- калейдоскоп методичних розробок гурткових занять;
- методичний турнір;
- тренінги;
- методичний день;
- коло ідей.
Інноваційні форми методичної роботи сприяють залученню педагогів до пошукової діяльності, попередженню конфліктних ситуацій у педагогічному колективі, розвитку уміння спілкуватися з колегами, вихованцями, батьками. Успіх проведення інноваційних методичних заходів залежить в значній мірі від організації та «включення» педагогів в їх підготовку.
Педагогічний колектив закладу постійно експериментує, вивчає й впроваджує досвід роботи кращих позашкільних навчальних закладів України, сприяє творчій активності молодого покоління, підтримує новаторські ініціативи творчих педагогів.
Однією з форм методичної роботи щодо втілення у практику перспективного педагогічного досвіду є тиждень педагогічної майстерності. Проведення його заздалегідь планується. В програму тижня включаються:
- творче обличчя педагога;
- методичний діалог;
- панорама методичних ідей і знахідок;
- виставка творчих доробок педагогів.
Відомо, що педагог існує до тих пір, поки сам вчиться. Навчати сьогодні молоде покоління без постійного оновлення й збагачення своїх наукових знань, які дають можливість педагогу передбачити хід навчального процесу, які стають опорою для творчості, неможливо. Тому педагоги закладу охоче беруть участь у педагогічних читаннях І.Огієнка.
Важливу роль в підвищенні загального, фахового і методичного рівня педагогів відіграє методичний кабінет, робота якого спрямована на систематичне оновлення змісту і методики навчально-виховного процесу в позашкільному навчальному закладі, інформаційної культури та самоосвіти педагогічних працівників.
Основними завданнями методичного кабінету є:
- надання практичної допомоги педагогам у формуванні їх педагогічної майстерності;
- координація змісту, форм і методів самоосвіти та колективної роботи щодо підвищення кваліфікації педагогів з тим, щоб спрямувати їх на вирішення актуальних проблем навчання і виховання;
- пропаганда і впровадження сучасних досягнень психолого-педагогічної науки, перспективного педагогічного досвіду роботи педагогів і педагогічних колективів.
В методичному кабінеті закладу зосереджено такі методичні матеріали: методична література, педагогічні журнали, зразки розробок кращих гурткових занять, творчі звіти, тексти доповідей тощо. На змінних стендах розміщені цікаві статі з педагогічних та фахових журналів, методичні рекомендації, новинки педагогічної науки.
На допомогу педагогам створено анотований каталог наявної літератури, посібників, організовуються педагогічні виставки з актуальних питань навчально-виховного процесу.
Результативність методичної роботи ОРЦТДЮ очевидна. Вихованці закладу — активні учасники і переможці районних, обласних і Всеукраїнських конкурсів, виставок дитячої творчості. Про результативність методичної роботи свідчить активна участь і перемоги педагогів закладу в щорічних обласних конкурсах на кращу методичну розробку.
Результатом методичної роботи є також якісні зміни у формуванні погляду педагогів на своє місце та роль в освітньому процесі, новому ставленні до вихованця, до себе самого, у переході від авторитарного стилю спілкування з дітьми до особистісно-зорієнтованого. Переважна більшість педагогів прагне змінити практику своєї роботи, щоб сприяти активному навчанню й розвитку життєвих компетенцій вихованців.
Кiлькiсть переглядiв: 1314

Коментарi

Новини

Опитування

Хто відвідував наш сайт?

Календар

Попередня Квітень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930